Міждисциплінарна курсова робота як результат Research-based learning: навчання, що базується на дослідженні


Синергія навчання,  досліджень та інновацій стала прикметною рисою сучасної європейської освіти.  Удосконалення системи вищої освіти в Україні спрямоване на підготовку фахівця з критичним та творчим мисленням, рефлексивним аналізом, який ознайомлений і знає як використовувати сучасну наукову інформацію. У Паризькому комюніке (2018) міністрів освіти країн – членів Болонського процесу наголошується, що «студенти повинні мати справу з дослідженнями або діяльністю, пов’язаною з дослідженнями й інноваціями, на всіх рівнях вищої освіти, щоб розвинути критичний та творчий образ мислення, який дозволить їм віднаходити новаційні рішення щодо викликів, що виникають» (Паризьке комюніке, 2018). Інтеграція наукових досліджень в освітній процес університету вивчається сучасною наукою (О. Бульвінська, 2016). Британський дослідник Mick Healey представив (Healey, 2005, p. 77)  декілька моделей організації такого процесу:

навчання на основі дослідження під керівництвом (Research-led learning;), коли студенти дізнаються про готові результати досліджень, залишаючись пасивними учасниками цього процесу, а передавання інформації від викладача до студента є основним методом навчання;

навчання на основі дослідження під наставництвом (Research-tutored learning): студенти отримують знання про готові результати досліджень, але залучаються до активного, спільного з викладачем обговорення наукових проблем, до наукових дискусій;

навчання, орієнтоване на дослідження (Research-oriented learning): студенти   дізнаються   про   наукові   процеси   і   проблеми,   навчальний   план побудований на інформації про процеси, за допомогою яких були досягнуті навчальні знання;

навчання, що базується на дослідженні (Research-based learning): навчальний план будується навколо досліджень, студенти залучені до безпосередньої наукової діяльності разом з викладачем, де поділ ролей між ними зведено до мінімуму.

23 травня 2020 року у форматі відеоконференції на платформі Zoom відбулося обговорення міждисциплінарних курсових робіт, у якому взяли участь магістри першого року навчання освітньо-професійної програми «Документознавство та інформаційна діяльність», «Менеджмент соціокультурної діяльності», «Інформаційне забезпечення управління та електронне урядування». Поєднуючи моделі Research-tutored learning та  Research-based learning, викладачі кафедри інформаційної та соціокультурної діяльності Олена Конопліцька та Ірина Недошитко мотивували студентів до проведення досліджень та оприлюднення результатів у формі міждисциплінарної курсової роботи.

Із студентами пригадали, як використовувати дослідницькі методи для розвитку їх дослідницької компетентності, звернули увагу на динаміку розвитку професійних знань. Під час обговорення виявились основні проблемні моменти написання наукової роботи, а саме: необхідність глибокого та змістовного висвітлення основних теоретичних положень, які мають ґрунтуватися на використанні знань, отриманих під час навчального процесу, практичних здобутків та опрацюванні наукової літератури; оформлення дослідження, структура та обсяг; оформлення списку використаних джерел, вимоги щодо цитування та оригінальності тексту; порядок захисту.

Як викладачі, так і студенти залишились задоволеними зустріччю. Студентам важливо, що дослідницьке та творче портфоліо у період навчання на юридичному факультеті ТНЕУ формується, а викладачам —  навчання, що базується на дослідженні, сприяє критичному та творчому мисленню, рефлексивному аналізу, студент ознайомлений і знає як використовувати сучасну наукову інформацію.